p/s : header yang terlalu simple. macam budak - budak. HAHA tak reti buat header lah! xD

26 July 2012

Kemengantukkan?

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


hari ini, 26 Julai 2012 bersamaan dengan 5 Ramadhan 1433H. alhamdulillah, daripada hari pertama sehingga hari ini (hari kelima) aku masih survive. maknanya aku masih berpuasa penuh. belum lagi angkat bendera jepun sambil menangis *uhuk uhuk*. biarlah puasa pada tahun ini tiada kes ponteng yang akan berlaku. kalau tidak, aku memang payah dan liat sekali hendak berpuasa ganti (biasanya ganti pada saat saat akhir) *huhu*

kau orang semua tahu tak, pada saat sekarang, kaki ku digigit nyamuk yang berbelang hitam putih. itu bermakna i was blogging at midnight =.=' HAHA. tak memasal pula aku menaip perkara yang tak berfaedah. *ish ish*





aktiviti harian pada bulan ramadhan sedikit sebanyak memberi aku satu perubahan. ya, perubahan. perubahannya adalah... aku semakin menjadi pemalas. pemalas yang aku maksudkan di sini ialah aku selalu saja membuat 'najis mata' di sekolah. terutamanya pada waktu pagi sebelum masuk ke kelas. kebiasaannya aku akan pergi ke sekolah pada pukul 6.05 pagi. ya, terlalu awal. kamu semua bayangkanlah di kepekatan pagi buta, matahari belum lagi memunculkan diri dan cahayanya lagi... aku sudah berangkat ke sekolah. itupun bukan secara sukarela. cuba beritahu aku, budak sekolah mana yang suka sangat ke sekolah sejurus saja selesai melaksanakan solat subuh? dan paling mengharukan, aku tidak boleh tidur seketika selepas bersahur dan solat subuh di rumah. jadi, aku melelapkan mata saja di kantin bersama tiga orang rakanku sebelum masuk ke kelas pada jam 7.00 pagi. aku sungguh mengantuk!

dan pada waktu pembelajaran, terutama kelas Pendidikan Islam, aku selalu membuat 'air liur basi'. ustaz yang mengajar aku bagi subjek tersebut ialah Ustaz Hj Mohd Ruslami. ustaz sangat baik hati, murah dengan senyuman yang comel, sentiasa membuat lawak yang tak berapa nak lawak sangat (hanya aku seorang saja yang gemar ketawa dengan lawaknya yang tak berapa nak lawak). ustaz juga jenis yang sporting, itu pendapat aku. sebab apa aku kata dia seorang yang selamba? nak tahu? dia benarkan aku tidur di dalam kelasnya ^________^

kadangkadang, aku rasa tak sedap hati juga dan kurang sopan sewenang wenangnya meletakkan kepala di atas meja sambil mata tertutup rapat dan mulut sedikit ternganga apabila dia sedang khusyuk mengajar. aku rasa sangat bersalah. aku bukannya tak berusaha sedaya upaya menghapuskan rasa mengantuk yang maha dahsyat, tetapi rasa mengantuk itu tetap menggoda goda aku supaya tidur walaupun cuma 5 menit sahajaaa. nauzubillah.

akhirnya aku membuat keputusan...

(aku bangkit dari tempat duduk dengan mata terpisat pisat)
Aku : Ustaz, boleh saya ke tandas?
Ustaz : Kamu sudah nyenyak tidur wahai Nur Hidayah?
Aku : Belum lagi, ustaz.




ustaz ketawa. aku tersengih. ok itu saja untuk malam ini. tata dan salam :)

No comments: