p/s : header yang terlalu simple. macam budak - budak. HAHA tak reti buat header lah! xD

29 July 2012

Bahasa Inggeris yang 'Oh'

dengan nama Allah Yang Maha Agung...



me and him ahaha



salam semua. semoga sihat dan ceria ceria selalu. tak lah macam diri ini yang selalu dirundung kemuraman sepanjang hari ahad ini. habis rosak penggunaan bahasa Melayu aku. oh tidak mengapalah. perkara tu tak mendatangkan apa apa impak yang buruk terhadap bangsa, agama dan negara kan?

hari ini merupakan hari kesembilan dalam bulan Ramadhan. yess, aku masih boleh bertahan! yeah, yeah, yeah... (sambil menggoyangkan kepala ke kiri dan ke kanan, dan berpusing pusing 360 darjah). biarlah saat ini berterusan sehingga hari terakhir berpuasa. oh alangkah sukanya aku. HAHA

pada pukul 10 pagi tadi, aku telah menonton Oh My English! aku termenung, teruk sangat ke bahasa Inggeris kita (rakyat Malaysia)? aku terpaksa mengaku, memang DISASTER. termasuklah aku juga. setakat tengok orang bercakap dalam bahasa Inggeris memang aku senang faham. tapi kalau empunya badan sendiri berspeaking Londeh London, oh payah payah aku cakap kau. sebenarnya aku bolehlah buat karangan BI tu, tapi tahap grammar, vocabulary, idioms and so so onlah... aku miskin. kenapa lah BI tak semudah, sesenang bahasa Melayu. kalau bahasa Melayu, kita sebut senang je. macam perkataan LIPAS. kita sebut dengan suku kata LI-PAS kan? kau bayangkanlah kalau perkataan BI seperti COCKROACH. hah macam mana nak sebut kalau kita first time nak belajar BI? dah tentu lah kita sebut perkataan tu dengan suku katanya, macam ni... COCK-RO-ACH... hamboi, payah bukan?

setakat ni, aku tak pernah gagal dalam subjek ni. alhamdulillah. tapi itu tak memadai selagi aku masih belum menguasai bahasa tersebut seperti aku menguasai bahasa Melayu. that's not enough! bukan ke indah rasanya kalau kita berbahasa Inggeris dengan rakan kita sendiri? berbahasa Inggeris tanpa rasa ragu dengan penggunaan grammar dan vocabulary yang sudah sememangnya tepat dan tiada kesalahan pun. kau orang tak rasa ke itu merupakan satu perasaan yang agak mengujakan? bolehlah kita berlagak sikit. oh my gucci... apabila log in akaun Facebook, Twitter mahupun Blogger sekalipun, kita tak dapat lari daripada melihat rakan rakan kita di laman sosial petah berbicara bahasa Inggeris. aku mahu membuat pengakuan bahawa aku memang geram dengan mereka kerana yakin berbahasa Inggeris. tapi kalau aku? setakat copy paste ayat BI yang sedap dibaca dan menarik perhatian yang berkemungkinan akan mendapat Like yang melebihi 20 untuk di'update'kan di Facebook bolehlah aku buat (selalu juga aku buat begitu).

siapa sangka aku sebenarnya merupakan AJK subjek Bahasa Inggeris. mana lah aku mahu letak muka aku ni? apabila Puan Siti Zubaidah iaitu guru subjek tersebut berbicara dalam BI dengan diriku yang daif ini, aku hanya menganggukkan dan mengiyakan kata katanya saja. itu sajalah yang aku mampu buat. pernah sekali aku berbahasa Melayu dengannya...


Aku : Cikgu, bila nak pass up hand in semua kerja ni?
Cikgu : Hidayah, don't speak any languages except ENGLISH only!
Aku : But why teacher? Why? Why? (sambil memusingkan kepala ke kanan dan ke kiri)
Cikgu : I'm your English teacher. So speak in English lah? (perkataan 'lah' bukan dalam bahasa Melayu ke?)
Aku : Oh, I'm sorry teacher. My bad huhuhu. (sayunya)
Cikgu : If you speak in Malay, you'll don't get A+ in your English. Understand?



ye, aku 'understand' sangat.  mulai saat itu, aku terus berbahasa Inggeris tapi hanya pada waktu untuk subjek BI sahaja. cikgu banyak menegur grammar error sepanjang aku berbahasa Inggeris di kelasnya. aku terpaksa hentam semberono speaking. itulah, mahu sangat aku berspeaking kan?





oh teacher, i really want to pengsan because of this kind disaster.

OME! #ohmakengkau!

No comments: