p/s : header yang terlalu simple. macam budak - budak. HAHA tak reti buat header lah! xD

28 December 2012

Lalala Ku Cari Kerja

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


assalammualaikum semua. suasana ketika aku menulis post pada kali ni agak hingar-bingar. dengan sedara mara aku yang seronok main congkak, adik lelaki aku yang syok nonton ulangan Maharaja Lawak Mega 2012 minggu keenam, dengan kakak aku yang bukak lagu kuat-kuat dari handphone nye... ya Allah. aku rasa macam nak berjoget sambil menangis.

okeh, tu hanya pembuka bicara bagi nukilan ku pada kali ini. eee, apasal skema gila kera ayat aku. hal tu tolak ketepi. semalam, aku dan dua orang sahabat rapat mampat aku pi cari kerja kat *tut* (mana boleh bagitahu, nanti aku malu) HAH


nunggu bas sekolah

yang sorang member aku tu dah memang dapat kerja satu tempat dengan tempat yang aku nak cari kerja. haha, sorry lah ayat aku berbelit. BM dapat B+ je. aku tak ambil sastera pun, buat apa nak buat ayat skema habis? okeh, okeh... jadi, dia cuma temankan aku dan kawan aku yang seorang lagi tu. dua-dua orang kawan aku ni memang penyegan tak bertempat orangnya. tapi, aku pun lebih kurang sama je. cuma aku pandai cover malu aku daripada diaorang, hahaa (kalau diaorang baca, habis ler). penat satu hari aku dengan kawan-kawan aku cari kerja. satu-satu tempat kami masuk. memang segan, tapi terpaksa tebalkan muka dengan setebal-tebalnya. bukan nak tebalkan muka dengan bedak tepung.

ada satu tempat, memang ada jawatan kosong. kami teruslah mintak kerja kat situ. kebetulan, tarikh lahir aku dengan kawan aku memang sama. ada seorang kakak tu cakap kami ni kembar. aku gelak dalam jantung je. kami cuma tinggalkan no telefon je kat akak tu. lagipun kakak tu tak berapa pasti sama ada dia nak ambil kami kerja kat situ. jadi, aku pasrah jelah.

dah penat ke hulu ke hilir satu mall, aku rehat kejap kat kerusi ogawa yang kena masukkan sehingget. terpejam mata aku enjoy benda alah tu. aku dah tak peduli orang ramai yang lalu lalang depan aku, dengan lalang lalang sekali aku tak peduli.

dan tanpa diduga, kami terpandang satu banner ni. dalam banner tu tertulis kekosongan jawatan juruwang. happy bebenor den dibueknyo. sayangnya, kami tak bawa salinan IC dan slip trial SPM. dengan hampanya, kami pulang ke rumah dengan rasa hampa dan penat cangat.


terpandang jejaka-jejaka 


esoknya, (hari ni) aku dengan kawan aku yang sorang tu pergi ke mall tu semula. dah isi borang, lepas tu kena test tahap Matematik gua pulak. haha, kalau kira bab duit memang aku pro tahap poyo. kalau kau tengoklah mata aku ni, ada bayang pawaka duit kat kornea aku. eh betul ke kornea? ahaha, apa-apa jelah.

with that, i lap you :p

26 December 2012

Cedih!

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


assalammualaikum abe-abe, gewe-gewe, bapak-bapak, ibu-ibu yang semuanya ada di sini. amatlah terdesak ingin aku katakan di sini bahawa wifi jiran sebelah rumah nenek aku dah tak boleh dipecah masuk lagi. haha. sedih banget aku. aku memang bergatung sepenuh pada jiran aku ni. tanpa jiran aku, tak dapatlah lagi aku nak online mana-mana laman web secara haram... atau mungkin sekali aku dah jarang sangat nak update blog (memang jarang pun).

hari ni pun, aku dapat online disebabkan adik lelaki aku yang baik hati topupkan berokband yang dah memang berkurun lama tak di'topup'nye. tu pun topup RM10, mungkin dapat bertahan dalam lima hari je. sedih aku. dah takde life lah kalau camni. cedih!

tak dapatlah dua bukak Instagram, Whatsapp, Twitter, Facebook, Blogger and so so on. gila lah aku dibuatnya macam ni. takpelah, ada makna di sebalik semua ni terjadi. pengajarannya, dosa aku tak bertambah dan berterusan dengan tak ada nya wifi percuma jiran sebelah rumah aku tu. aha aha aha~




with that, i hate you. huhu

28 November 2012

Habis Sudah Espiyemm

dengan nama Allah yang Maha Agung...

selamat tinggal sekolah, muah, muah :*


yeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

muahahaha tak tergambar rasanya bagaimana perasaan aku pabila ketua pengawas berkata, "Masa menjawab sudah tamat. Sila berhenti menulis." nak tahu tak apa perasaan aku masa tu? rasa macam nak joget tarian zapin je. hampir sebulan tahan azab SPM ni. dan hampir sebulan jugak tidur aku tak pernah nak nyenyak. setiap malam tidur dengan buku. bilik dah bersepah dengan buku-buku.

dan hari ni, oyeah bebeh. bersama dengan sahabat handai, kitaorang pekena kuew tiau tiau goreng dekat warung belakang sekolah bila tamat jawab paper Prinsip Perakaunan yang susah tahap gaban.

okeh tu je aku nak cakap, tak ada idea sangat nak taip panjang-panjang. almaklumlah dah tua bangka. EH?

bye.

15 November 2012

#PrayForGaza

dengan nama Allah yang Mahu Agung lagi Maha Berkuasa...


hari ni, Gaza diserang oleh pihak Israel. rasa kejam sangat kafir laknatullah ni, pada 1 Muharram pulak tu. sadis benar. aku hanya ingin kongsikan doa-doa yang boleh kita titipkan kepada Allah SWT agar kita dapat sama-sama mendoakan keselamatan saudara-saudara kita di Gaza. biarpun si kafir itu gagah bersenjata, tapi para umat Islam menjadi gagah dengan doa mereka kerana doa itu senjata bagi umat Islam. biar mereka berputih mata sekalipun, yang pasti ganjaran syurga sudah dijanjikan bagi mereka. insyaALLAH.






اللّهُمَّ إِنّا نَسْتَعِينُكَ وَنُؤمِنُ بِكَ ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ ونُثْنِيْ عَلَيْكَ الخَيْرَ وَلاَ نَكْفُرُكَ ، اللَّهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُد ، وَلَكَ نُصَلِّي وَنَسْجُدُ ، وَإِليكَ نَسْعَى وَنَحْفِد ، نَرْجُو رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابَك ، إِنَّ عَذَابَكَ الجَدَّ بِالكُفَّار مُلْحِق ، اللهم عَذِّبِ الكَفَرَةَ وَأهْلَ الكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ

Maksudnya : "Ya Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan kebaikan dan kami tidak mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami sembah dan kepada Mu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami berusaha, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu yang pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orag kafir Ahli kitab yang menghalang-halangi dari jalanMU."

اللّهمّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِ أَعْدَائِنَا ، ونَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ

اللّهمّ مُنْزِلَ الكِتَابِ، وَمُجْرِيَ السَّحَابِ، وَهَازِمَ الأَحْزَابِ، اِهْزِمْ اليَهُودَ الغَاصِبِيْنَ المحُتَلِّيْنَ، وَانْصُرْناَ عَلَيْهِمْ وَزَلْزِلْهُم. اللّهُمّ بَدِّدْ شَمْلَهُم وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ، و شَتِّتْ كَلِمَتَهُم , خَالِفْ بَيْنَ قُلُوبِهِم، ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُم , وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْباً مِنْ كِلاَبِكَ يا قهار , يا جبار و يا مُنْتَقِمَ , اللهم أَنْزِلِ بِهِم بَأْسَكَ الَّذِيْ لايُرَدُّ عَنِ القَوْمِ المُجْرِمِين.


Erti :
Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyankanlah mereka.

Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa. 


اللهم اُنْصُرِ المُسْلِمِيْنَ وَالمُجَاهِدِينَ عَلىْ اليَهُود..اللّهم انْصُرْناَ عَلَيْهِم فِي كُلِّ مَكَانٍ..اللّهمّ أَرِناَ فِيْهِمْ عَجَائِبَ قُدْرَتِكَ .. اللّهمّ أًحْصِهِمْ عَدَداً وَاقْتُلْهُمْ بَدَداً وَلاَ تُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً..اللّهمّ اجْعَلْهُمْ غَنِيْمَةً لِلْمُسْلِمِيْن..اللّهمّ اجْعَلْ سِلاَحَهُمْ فِي صُدُوْرِهِمْ وَكَيْدَهِمْ فِي نُحُورِهِمْ وَتَدْبِيْرِهِمْ تَدْمِيْراً لهَمُ , اللّهمّ اْجْعَلْ الملائكةَ تُعِيْنُ المسلمين ..اللّهمّ سَدِّدْ رَمْيَهُمْ .. اللّهمّ سَدِّدْ رَصَاصَهُمْ

Erti : Ya Allah, bantulah muslimin dan pejuang Islam dalam petempurannya dengan Yahudi, Ya Allah bantulah kami untuk mengalahkan mereka di mana-mana sahaja, Ya Allah tunjukkanlah kepada mereka keajaiban kuasaMu, Ya Allah jadikanlah mereka boleh dibilang, dan bunuhlah mereka sebinasanya, dan janganlah engkau lepaskan mereka walau seorang. Ya Allah jadikanlah senjata dan harta mereka sebagai harta rampasan di tangan kaum Muslim, Ya Allah jadikanlah senjata mereka mengenai dada mereka sendiri, dan helah mereka mengenai tengkuk mereka, dan perancangan mereka penghancur mereka sendiri, Ya Allah jadikanlah para Malaikat membantu kaum Muslimin, Ya Allah tepatkanlah tembakan dan lontaran mereka

اللّهمّ أَهْلِكْهُمْ كَمَا أَهْلَكْتَ إِرَمَ وَعَاد ... اللّهمّ صُبَّ عَلَيْهِمْ سَوْطَ عَذَابِ فَإِنَّهُمْ أَفْسَدُوْا فِي البِلاَدِ وَقَتَلُوْا العِبَادَ , اللهم انصُرْ إِخْوَانَناَ فِي لُبْناَن وَفِلَسْطِين وَافغانستان والعراق وَجَمِيْعِ بِلاَدِ المسلمين


Erti : Ya Allah hancurkanlah mereka sebagaimana engkau mengahncur kaum Iram dan ‘Ad , Ya Allah palulah mereka dengan paluan azaz kerana mereka telah melakukan kerosakan dalam negara dan membunuh para hambaMu. Ya Allah bantulah saudara kami di LUbnan, Palestin, Afghanistan, Iraq dan seluruh negara umat Islam.

25 October 2012

Majlis Graduasi

dengan nama Allah yang Maha Agung...



assalammualaikum dan selamat sejahtera. saya rasa sungguh berbangga sekali dapat duduk satu sekolah dengan Najwa Latif. EH?

okeh, okeh, tak memasal pula... pada tarikh 24 September, iaitu semalam, majlis graduasi a.k.a graduation day telah diadakan. sungguh mengantuk. memang mengantuk, sumpah aku cakap. lagilagi waktu professor dari mana entah yang dijemput hadir dalam majlis tu berucap. mortar board kat atas kepala aku tu dah senget benget. beliau berucap ibarat pengetua sekolah aku sendiri berucap masa perhimpunan hari Isnin. peh punya lama dia membebel sampai aku yang kat belakang dah ngorok.

jubah yang dipakai dahlah beso gedabak. dengan pakai jubah yang gedebeh tu, nampaklah tubuh aku ni gemuk pendek. macam pakai baju tidur kelawar. tak macam pelajar tingkatan lima. aku rasa macam budak darjah enam. betul aku ni 17 tahun? pendeknya aku, cian.



yeyeh, sy dah graduate. selamat tinggal sekolahku, muahmuah



di dalam dewan yang serba serbi indah


pEnDeK tUcK cAyEw *meme*



sorry, muka kawan huahua

apabila sudah habis prof tu membebel kat atas pentas, tiba lah pula acara penyampaian sijil kepada para graduasi. masa tu agak gementar sedikit sebab nak naik atas pentaslah katakan. dah tu, kena pandang muka prof tu, lepas tu kena pandang kamera pulak. muka kena bajet ayu bila pandang kamera. kang kalau buat muka duckface, habis menyesal sampai mati. retak frame nanti. 

alhamdulillah, muka aku bajet macam mak jemah bila posing maut depan kamera sewaktu aku terima sijil kat atas pentas. tapi tak tahulah hasilnya nanti. huhuhu. dan... sewaktu giliran Wawa naik ke atas pentas pula, prof tu bagi special kata sokongan kat dia. amboi. pilih kasih. tak adil. hm...

ok itu saja untuk post pada kali ini. muchos gracias. ayammo.

7 October 2012

Naik Motosikal

dengan nama Allah Yang Maha Agung...



                             


eleh ni mesti fikir...
"budak ni mesti baru first time naik motor. tu pun nak update kat blog. the jakunnesss."
"post yang membosankan... macam anak ayam. NEXT!"

ish, ish, ish... jangan fikir macam tu. itulah, asal tajuk post bosan, mesti post pun turut bosan kan? tulah, typical MALAYS! MALAS.

okeh okeh campak perkataan MALAS itu wahai anak muda dan bakal orang tua! ayuh fokuskan mata kau orang semua baca post aku pada kali ini yang tak berapa nak menarik. kalau tak hingen nak baca, pergi terjun ke dalam loji najis dan berenang renanglah di situ. okeh okeh, gurau manja je. sorry.

pagi tadi, kira kira pukul 10, aku bersama ayah bertolak ke Semberong sebab nak jenguk akak aku yang dah terbiar kat sana. eh silap, nak jenguk akak aku yang kini sedang menjalani proses menguruskan badan dekat Kem PLKN Semberong. nasib baik kem tu tak jauh dari Batu Pahat. kalau tak, lantak kau lah kak ngah. tak ada siapa nak jenguk kau kalau kau dicampak ke kem yang jauh beribu batu daripada Batu Pahat.

jadi, apa kena mengena dengan tajuk 'Naik Motosikal' tu? alah, aku tahu kau orang dah boleh agak. ye, jawapan anda semua tepat sekali. 10 markah setengah untuk kau orang. aku dan ayah pergi sana naik motosikal second hand yang berharga seribu hingget, bayar cash tau. sebenarnya, keluarga aku bukan senang mana pun atau senang kata, kami hidup dalam keadaan serba sederhana. kami tak ada kereta pun, yang ada cuma sebuah motosikal dan tiga buah basikal (sebuah fixie, dua buah basikal jaguar jenis zaman Jepun serang Tanah Melayu). dan yang paling penting, aku ada lapan adik beradik... sekali lagi aku ulang, LAPAN. bukannya lipan. kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. eh? tak memasal aku mengarut.

okeh kita hentikan drama tamil naddu tu. serius, aku tak main main ni. naik motor je der. bukan motor mahal macam LC ke, atau 125, atau RZ, atau ZR sekalipun, tapi... WAVE! ye ombak, ombak rindu. Wave 150 je der. kami terpaksa ke Semberong disebabkan desakan akak aku yang menginginkan kerepek pisang buatan mummy ku. ada patut dia main order je mintak 3 buah balang kerepek pisang? otak dia! dah aku pulak terpaksa bawak 3 balang tu ke sana naik motor. kau sanggup?

tak, tak... aku bawak satu balang masuk dalam beg galas. lagi dua balang, ayah aku letak kat dalam bakul motor. hanya mengambil masa lebih kurang satu jam saja untuk sampai ke sana, tak lah lama sangat. cuma yang payahnya, jalan nak masuk ke kem tu tak bertar. jalannya berbatu batu, tak diturap dengan tar. bergetar bergegar kepala otak aku bila motor ayah lalu situ. dan aku lagi takut kalau tiba tiba tayar motor pancit. mana taknya, aku kan besar macam anak gorilla. hoho.

apabila tiba saja dekat kem tu, aku terus jumpa kak ngah, wauu, badan dia dah susut sikit walaupun baru saja tiga minggu kat situ. kalau macam ni lah, jadinya... aku nak masuklah PLKN ni. manalah tahu, kot kot aku boleh kurus tanpa kusedari. kah kah kah! 

tak sampai satu jam, ayah dah bersuara nak balik pula. aku terus terang dengan kak ngah, "Aku tak rindu kau pun, gendut." dia sekeh kepala aku, "Aku pun tak rindu kau, gemuk tak guna." tapi, aku memang rindu dia, rindu dengan potpet potpet dia kat rumah. tapi kan... lagi bagus dia kat sana sebab kat rumah boleh lah aku tengok tv sepanjang masa tanpa diganggu dengan bebelan makhluk paling gendut tu! kah kah kah.

sepanjang dalam perjalanan nak pulang, aku selalu tengok cermin sisi motor ayah. yelah, tiba tiba terdetik dalam hati dan paru paru aku, "Eh lawa pulak aku."

eh? sebenarnya sepanjang aku duduk atas motor, aku mesti tengok muka aku kat cermin sisi. berangan. hahahahahahahahaha.

ok, tu je hehe.

5 October 2012

Kawan Makan Kawan?

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


pernah tak jumpa orang yang sanggup makan kawannya? kanibal kan? yelah kanibal yang dekat afrika, tak pun orang asli. dia orang makan manusia kan? menakutkan.

dah, jangan nak jadi lurus sangat, atau buat buat lurus. apa maksud istilah kawan makan kawan tu? pernah kau orang tahu maknanya? atau kau orang dah memang tahu dan ada pengalaman pernah jugak dimakan oleh kawan kau orang sendiri?

kawan makan kawan bermaksud kawan kita makan daging kita, kemudian dia buat sate cecah kuah kacang. okeh, tu je maknanya. otak kau!

kawan makan kawan membawa maksud sahabat kita sendiri sanggup menganiaya atau membuat sesuatu keburukan kepada kita sendiri. mesti hancur hati dan punah harapan kita kalau sahabat yang selalu bersama kita sanggup aniaya kita kan? peh ayat skema habis. banyak faktor kawan makan kawan ni terjadi, antaranya...



* cemburu atau kejelesan 
jenis kawan macam ni memang dah wujud sejak zaman batu ais lagi, 1400000 (infiniti) tahun dahulu. dia tak boleh tengok kelebihan yang ada pada diri kita. tu kawan yang paling berbahaya. silap hari bulan, dia boleh buat macam macam. contohnya, dia boleh fitnah kita dengan kelebihan yang ada pada kita. misal katalah, budak yang namanya Maimon ni lawa macam artis kpop dan kawannya ni si Tuyah biasa biasa je, cantik ala kadar je. yang si Tuyah ni kebetulan memanglah seorang yang kuat cemburu, perasan bagus and so so on. Tuyah selalu sakit hati dengan kelebihan yang ada pada si Maimon yang cantik macam minah korea, dah pulak si Maimon ni ramai peminat pulak. lagi bertambah lah sakit hati si Tuyah ni. hah kat sinilah mula tercetusnya idea jahat si Tuyah. Tuyah apa lagi, dia geram terus dia jaja cerita kat orang ramai yang si Maimon ni kaki lelaki (sedangkan kakinya tak berbulu macam kaki lelaki). kat situlah dah timbulnya fitnah.


* dendam  

mungkin ada antara kita tak sedar bahawa kita pernah buat kawan kita rasa sakit hati sangat. mungkin dari segi cara kita layan dia, cara kita bercakap dengan dia, and so so so on lah. lama kelamaan dia akan berasa panas hati lalu mulalah lahir sifat dendam dalam hati dia. apabila dia dah mula rasa dendam, tu yang payah tu. sekali lagi aku jadikan Tuyah dan Maimon sebagai contohnya. Maimon ni mulutnya cakap main lepas je. ada patut dia kata Tuyah ni muka macam Papa Zola depan kawan kawan dia yang lain? sikit pun dia tak rasa betapa sakitnya hati Tuyah kerana kawan yang paling dia sayang cakap macam tu. adegan balas dendam pun mulalah tercetus apabila Tuyah sanggup tampar muka Maimon dengan terompah. kawan makan kawan ke tu? haha lantaklah.


Papa Zola yang ku bangga banggakan

kebetulan, aku dah jumpa jenis manusia yang macam ni. kecik kecik dia, boleh tahan besar kepala dia. semua sebab laki dia sanggup kawan makan kawan. dahsyat.

ok tu jelah, tak banyak idea =='


                       Life Quotes, Life Quotes Images, Life Sayings


2 October 2012

Gundah dan Gulana

dengan nama Allah Yang Maha Agung...



bismillahhirrahmannirrahim.

Aku sembunyikan gulana-gundah
Segalanya kan berubah
Dengarkan apa yang ku mahu luah



ceh, gundah gulana. ya, memang di kala waktu ini aku merasakan diri aku dalam keadaan yang tidak tenang. sebab apa mungkin? hmm, trial spm. disaster, disaster... and disaster.


tak mahulah aku luahkan mengenai keputusan trial yang tak berapa nak 'best' sangat tu. menyesal, sungguh menyesal. tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata yang sungguh menyedihkan gitu. kini, tinggal lagi sebulan sahaja. wooh, sebulan je der. sebulan nak apa? sebulan lagi nak kahwin? gatalnya kau fikir perkara yang tinggi melangit tu. tu tunggu 5 tahun lagi ya?


rasa macam tak ada mood nak karang. tapi tak apalah, sekadar nak menambah bilangan post sudah memadai.  lagipun sudah lama aku tak jenguk blog aku yang dah terlalu usang ni. T.T


oklah, bye.






11 August 2012

Kejar Mengejar

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


peristiwa petang tadi membuat diriku merasa meluat dengan lelaki zaman sekarang (tak semua lelaki mungkin). selepas aku pulang dari program kecemerlangan SPM yang agak 'memberangsangkan' di sekolah, aku terus tidur di dalam bilik ku yang terdapat kipas angin yang agak dingin hawanya (tidaklah sedingin seperti pendingin hawa). tiba-tiba tidur aku diganggu dengan suara yang menjerit jerit sumbang mambang memanggil namaku. aku tahu itu suara ibuku. aku sekadar menjawab panggilan itu dengan "emm..."

ibuku memarahi aku, "Haisy kau ni. Emm emm, tapi tak keluar dari bilik jugak. Ni haa kawan kau datang!" aku terus berdiri tegak 90 darjah bangkit dari atas katil. aku dapat rasakan tekak aku sungguh kering pada saat itu. sekering padang pasir yang tidak pernah dicurahi hujan. dengan mata terpisat pisat sambil mendepakan tangan menggeliat, aku melangkah keluar dari tamar kamar ku. aku memandang pintu di ruang tamu. ohh, dia rupanya.

"Dayah, jom temankan aku pergi fotostat." kawanku mempamerkan senyuman kambing gurun apabila melihat muka blur aku muncul di muka buku pintu. aku hanya mengangguk lemah. kenapa mesti aku? baru tadi aku selesa menikmati tidur yang cukup cukup nikmat sekali. kenapa mesti ada saja cobaan yang mengganggu? tanpa membuang masa, aku terus menyambar tudung indon ku berwarna hitam, lalu aku memakainya di muka. eh silap, aku lupa fungsi tudung ini. ini bukannya purdah, tetapi tudung. tudung yang sepatutnya dipakai di kepala =='

"Dayah, kau tolong bawakan motor ni. Sekian, terima kasih."

dia memang selalu begitu. memang aku ini tukang penunggang motorsikal baginya, walaupun motorsikal itu miliknya. ya, aku ikut saja permintaannya tanpa banyak membuat alasan yang memang 100% tak mungkin dia akan terima. dia ada alasan yang tersendiri untuk menyuruh aku menunggang motorsikal. mahu tahu apa sebabnya? dia seorang pemalu. dia akan berasa malu apabila orang sekeliling melihat dirinya ketika menunggang motorsikal. silap hari bulan, dia boleh kemalangan akibat rasa malunya yang tak bertempat. itulah ta-bi-at-nya =='

perjalanan ke kedai fotostat mengambil masa lima minit. manakala menunggu bahan bahan untuk difotostatkan mengambil masa lebih kurang tujuh minit. jenuh aku menongkat daguku di atas meja menunggu yang telah disediakan di kedai itu. dalam pada masa yang sama, kawanku itu berpotpet potpet menceritakan perkara itu dan ini. aku hanya mengangguk ngangguk dan menggeleng geleng. haus sungguh tekak aku sehinggakan malas membuka mulut dan membalas balik apa yang dipotpetkan oleh kawan aku yang kelibut itu.

dalam perjalanan pula, ya kita sudah berada di klimaks cerita... kami dikejar oleh dua orang ekor pemuda babun tenuk (maaf agak kasar, tapi aku peduli apa). mereka tiba tiba muncul di belakang kami. pada mulanya, aku memang optimis bahawa mungkin mereka memang mahu melalui jalan yang sama dengan kami. tapi sangkaan aku terus meleset tergelincir apabila motorsikal yang dipandu oleh salah seekor babun tenuk itu cuba menyaingi motorsikal yang dipandu ditunggang oleh aku. aku memandang tajam ke arah mereka. muka dua ekor babun tenuk itu sejibik macam tongkang pecah (bukan menghina, tetapi kenyataanlah). salah seekor babun tenuk yang menunggang motorsikal itu memulas mulas minyak dengan bunyi verum verum aum aum... dia mencabar aku nampaknya.

aku apalagi, pantang keturunan jawa pekat toktok kayak aku dicabar dengan sewenang wenangnya. aku terus memecut laju motorsikal berjenama Honda Kriss yang 'klasik' itu dengan daya pecutan yang paling maksima tanpa ada unsur nyahpecutan. dah melalut pulak aku ni, tersesat unsur Fizik. tanpa takut dan gentar dengan halangan di hadapan aku, aku terus merempit. babun tenuk itu cuba mengejar aku dengan cepat. aku memandang cermin sisi belakang. dahh, dia makin hampir. segala bendul bendul aku main langgar saja tanpa menekan brek. habis dagu kawan aku itu terhantuk di bahu ku yang gagah ini. babun tenuk sudah menyaingi aku, kawan aku mengeluarkan suara Angry Bird yang 'uwak uwakk' bunyinya. dah itu memang ta-bi-at-nya bila dah malu campur panik disebabkan dua ekor babun tenuk itu tersenyum ala ala menggatal ke arahnya.


ni hah babun tenuknye


aku memaki hamun dalam hati. aku benci dengan babun babun tenuk ni. aku semakin menghampiri rumah, tetapi babun babun tenuk itu masih mengekori kami. babak kejar mengejar masih belum tamat nampaknya. aku tidak boleh terus memberhentikan motorsikal di hadapan rumah, tak pasal pasal dua ekor babun tenuk itu akan berkata, "Oh ni rupanya rumah budak tu." oh tidak, aku tak mahu.

aku cuba mengambil inisiatif lain yang lebih efektif. aku sudah melepasi jalan menuju ke rumah aku. aku terus memecut memasuki jalan lain sambil menyelit nyelit di lorong lorong kecil. kalau diikutkan, saat itu tidak ubah seperti babak aksi dalam filem. aku berani mengakui bahawa aku merupakan penunggang motorsikal yang hebat dan cekap walaupun masih belum mempunyai lesen :B

setelah berhempas pulas, akhirnya taktik aku berjaya. dengan cepat dan pantas, aku terus memasuki rumah aku dengan motorsikal kawan ku sekali bagi mengelak daripada dilihat oleh dua ekor babun tak guna tu. dua ekor babun itu tidak berjaya mengesan kami lagi. aku melonjak kegembiraan HAHA

4 August 2012

Teman Sejati yang Tersejatnya Sifat Sejatinya

dengan nama Allah Yang Maha Agung...






Selama ini kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci
Bersyukur kini padaMu Ilahi
Teman yang dicari selama ini
Telah kutemui

*(menyanyi dengan penuh khusyuk sambil membajetkan suara selunak yang mungkin)




teman sejati. adakah kau orang semua dah jumpa teman yang sejati? alhamdulillah aku ucapkan jika kau orang dah menjumpainya. teman sejati ibarat saudara kita sendiri. teman sejati itu skopnya luas. sesiapa sahaja yang kita kenali boleh menjadi teman sejati kita sendiri. sama ada adik beradik kita sendiri, kawan-kawan kita, ibu bapa kita, atau mungkin suami atau isteri kita, dan juga guru kita...

aku mempunyai ramai kawan. memang ramai. tapi, ramai mereka tak menemukan aku dengan teman sejati aku. aku perlukan teman sejati buat masa kini. teringin sangat. teman yang boleh memberi kata kata nasihat, sokongan padu, dan yang boleh membimbing aku menuju Hidayah Allah.

tapi sekarang, aku memang sudah ada kawan yang baik. ya, dia memang baik. tapi, baiknya itu tak istiqamah. bukan aku mahu menilai keburukannya, cuma aku tidak berpuas hati dengan sikap rakan aku yang seorang itu. dia memang cukup baik dengan aku, tak pernah sekali pun aku bertikam lidah dan bertarung tangan dia secara serius (selalunya dia gemar memukul mukul aku dengan tangan dia yang gagah tu). dia seorang yang kelakar gila nak pengsan. suka buat ayat yang lawak yang boleh jadi ikutan kawan kawan aku yang lain. contohnya, 'macam dah gila je kau ni'. kelakar tak? =='

tapi... aku selalu berkecil hati dengan dia. aku dan dia tidak duduk dalam kelas yang sama. disebabkan hal tu, aku tidak selalu bersama dengannya. mulalah segala aktiviti yang dibuatnya jarang aku ikut serta. dia tak beritahu langsung kat akupun. ah, mungkin aku penyibuk bagi dirinya. kadangkadang, pemikiran dia dan aku tidak sama dan tidak sepadan. dia tetap dengan pendirian dia, aku tetap dengan pendapat aku. seperti aku  taip tadi, aku perlukan teman yang memberi nasihat kepada aku, bukan aku yang menjadi teman yang memberi nasihat. aku bukannya penasihat yang baik, malah aku tak berguna langsung. kalau aku bernasihat, alamat orang yang mendengar nasihat aku itu akan terpesong perangainya =='

tapi... aku gembira dapat berkawan dengan dia. dia memang baik hati. dia tahu aku bukannya jenis orang berada. selalu benar dia belanja aku, banyak hutang budi aku kat dia. walaupun dia teman yang tak berapa sejati, tapi aku tetap bersyukur dapat berkawan dengan dia. boleh dikatakan, hampir 90% hidup aku bahagia disebabkan adanya dia dalam hidup aku.





oh schuweetnyer ada teman sejati, ibarat hubungan erat Span Kuning dan Tapak Sulaiman Pink. sekian, terima kasih :B

29 July 2012

Bahasa Inggeris yang 'Oh'

dengan nama Allah Yang Maha Agung...



me and him ahaha



salam semua. semoga sihat dan ceria ceria selalu. tak lah macam diri ini yang selalu dirundung kemuraman sepanjang hari ahad ini. habis rosak penggunaan bahasa Melayu aku. oh tidak mengapalah. perkara tu tak mendatangkan apa apa impak yang buruk terhadap bangsa, agama dan negara kan?

hari ini merupakan hari kesembilan dalam bulan Ramadhan. yess, aku masih boleh bertahan! yeah, yeah, yeah... (sambil menggoyangkan kepala ke kiri dan ke kanan, dan berpusing pusing 360 darjah). biarlah saat ini berterusan sehingga hari terakhir berpuasa. oh alangkah sukanya aku. HAHA

pada pukul 10 pagi tadi, aku telah menonton Oh My English! aku termenung, teruk sangat ke bahasa Inggeris kita (rakyat Malaysia)? aku terpaksa mengaku, memang DISASTER. termasuklah aku juga. setakat tengok orang bercakap dalam bahasa Inggeris memang aku senang faham. tapi kalau empunya badan sendiri berspeaking Londeh London, oh payah payah aku cakap kau. sebenarnya aku bolehlah buat karangan BI tu, tapi tahap grammar, vocabulary, idioms and so so onlah... aku miskin. kenapa lah BI tak semudah, sesenang bahasa Melayu. kalau bahasa Melayu, kita sebut senang je. macam perkataan LIPAS. kita sebut dengan suku kata LI-PAS kan? kau bayangkanlah kalau perkataan BI seperti COCKROACH. hah macam mana nak sebut kalau kita first time nak belajar BI? dah tentu lah kita sebut perkataan tu dengan suku katanya, macam ni... COCK-RO-ACH... hamboi, payah bukan?

setakat ni, aku tak pernah gagal dalam subjek ni. alhamdulillah. tapi itu tak memadai selagi aku masih belum menguasai bahasa tersebut seperti aku menguasai bahasa Melayu. that's not enough! bukan ke indah rasanya kalau kita berbahasa Inggeris dengan rakan kita sendiri? berbahasa Inggeris tanpa rasa ragu dengan penggunaan grammar dan vocabulary yang sudah sememangnya tepat dan tiada kesalahan pun. kau orang tak rasa ke itu merupakan satu perasaan yang agak mengujakan? bolehlah kita berlagak sikit. oh my gucci... apabila log in akaun Facebook, Twitter mahupun Blogger sekalipun, kita tak dapat lari daripada melihat rakan rakan kita di laman sosial petah berbicara bahasa Inggeris. aku mahu membuat pengakuan bahawa aku memang geram dengan mereka kerana yakin berbahasa Inggeris. tapi kalau aku? setakat copy paste ayat BI yang sedap dibaca dan menarik perhatian yang berkemungkinan akan mendapat Like yang melebihi 20 untuk di'update'kan di Facebook bolehlah aku buat (selalu juga aku buat begitu).

siapa sangka aku sebenarnya merupakan AJK subjek Bahasa Inggeris. mana lah aku mahu letak muka aku ni? apabila Puan Siti Zubaidah iaitu guru subjek tersebut berbicara dalam BI dengan diriku yang daif ini, aku hanya menganggukkan dan mengiyakan kata katanya saja. itu sajalah yang aku mampu buat. pernah sekali aku berbahasa Melayu dengannya...


Aku : Cikgu, bila nak pass up hand in semua kerja ni?
Cikgu : Hidayah, don't speak any languages except ENGLISH only!
Aku : But why teacher? Why? Why? (sambil memusingkan kepala ke kanan dan ke kiri)
Cikgu : I'm your English teacher. So speak in English lah? (perkataan 'lah' bukan dalam bahasa Melayu ke?)
Aku : Oh, I'm sorry teacher. My bad huhuhu. (sayunya)
Cikgu : If you speak in Malay, you'll don't get A+ in your English. Understand?



ye, aku 'understand' sangat.  mulai saat itu, aku terus berbahasa Inggeris tapi hanya pada waktu untuk subjek BI sahaja. cikgu banyak menegur grammar error sepanjang aku berbahasa Inggeris di kelasnya. aku terpaksa hentam semberono speaking. itulah, mahu sangat aku berspeaking kan?





oh teacher, i really want to pengsan because of this kind disaster.

OME! #ohmakengkau!

26 July 2012

Kemengantukkan?

dengan nama Allah Yang Maha Agung...


hari ini, 26 Julai 2012 bersamaan dengan 5 Ramadhan 1433H. alhamdulillah, daripada hari pertama sehingga hari ini (hari kelima) aku masih survive. maknanya aku masih berpuasa penuh. belum lagi angkat bendera jepun sambil menangis *uhuk uhuk*. biarlah puasa pada tahun ini tiada kes ponteng yang akan berlaku. kalau tidak, aku memang payah dan liat sekali hendak berpuasa ganti (biasanya ganti pada saat saat akhir) *huhu*

kau orang semua tahu tak, pada saat sekarang, kaki ku digigit nyamuk yang berbelang hitam putih. itu bermakna i was blogging at midnight =.=' HAHA. tak memasal pula aku menaip perkara yang tak berfaedah. *ish ish*





aktiviti harian pada bulan ramadhan sedikit sebanyak memberi aku satu perubahan. ya, perubahan. perubahannya adalah... aku semakin menjadi pemalas. pemalas yang aku maksudkan di sini ialah aku selalu saja membuat 'najis mata' di sekolah. terutamanya pada waktu pagi sebelum masuk ke kelas. kebiasaannya aku akan pergi ke sekolah pada pukul 6.05 pagi. ya, terlalu awal. kamu semua bayangkanlah di kepekatan pagi buta, matahari belum lagi memunculkan diri dan cahayanya lagi... aku sudah berangkat ke sekolah. itupun bukan secara sukarela. cuba beritahu aku, budak sekolah mana yang suka sangat ke sekolah sejurus saja selesai melaksanakan solat subuh? dan paling mengharukan, aku tidak boleh tidur seketika selepas bersahur dan solat subuh di rumah. jadi, aku melelapkan mata saja di kantin bersama tiga orang rakanku sebelum masuk ke kelas pada jam 7.00 pagi. aku sungguh mengantuk!

dan pada waktu pembelajaran, terutama kelas Pendidikan Islam, aku selalu membuat 'air liur basi'. ustaz yang mengajar aku bagi subjek tersebut ialah Ustaz Hj Mohd Ruslami. ustaz sangat baik hati, murah dengan senyuman yang comel, sentiasa membuat lawak yang tak berapa nak lawak sangat (hanya aku seorang saja yang gemar ketawa dengan lawaknya yang tak berapa nak lawak). ustaz juga jenis yang sporting, itu pendapat aku. sebab apa aku kata dia seorang yang selamba? nak tahu? dia benarkan aku tidur di dalam kelasnya ^________^

kadangkadang, aku rasa tak sedap hati juga dan kurang sopan sewenang wenangnya meletakkan kepala di atas meja sambil mata tertutup rapat dan mulut sedikit ternganga apabila dia sedang khusyuk mengajar. aku rasa sangat bersalah. aku bukannya tak berusaha sedaya upaya menghapuskan rasa mengantuk yang maha dahsyat, tetapi rasa mengantuk itu tetap menggoda goda aku supaya tidur walaupun cuma 5 menit sahajaaa. nauzubillah.

akhirnya aku membuat keputusan...

(aku bangkit dari tempat duduk dengan mata terpisat pisat)
Aku : Ustaz, boleh saya ke tandas?
Ustaz : Kamu sudah nyenyak tidur wahai Nur Hidayah?
Aku : Belum lagi, ustaz.




ustaz ketawa. aku tersengih. ok itu saja untuk malam ini. tata dan salam :)

19 July 2012

Ramadhan 1433H, 2012M

dengan nama Allah Yang Maha Agung...












assalammualaikum anda semua? adakah anda semua sihat-sihat belaka? aku harap kalian semua sihat walafiat dan sentiasa dilindungi oleh Allah SWT serta bahagia di samping keluarga yang tercinta. saya pula sedang menghidapi sakit tekak yang peritnya tidak terperi. selain itu, saya juga mengalami seram seram sejuk pada tubuh badan saya. di samping itu juga, saya mengalami selesema yang agak parah sehinggakan hingus saya meleleh apabila terbersin ==' APAKAH? ayat apa yang aku taip ni? nampak terlalu skema dan tersusun kemas sekali. bak ingin menulis surat kiriman tidak rasmi format SPM. arh loya tekak aku menaipnya.


berbalik pada topik yang ingin aku taip hari ini. pejam celik, pejam celik, pejam tak celik celik... kita dah menghampiri Ramadhan Al Mubarak. seronoknya bila mengenangkan suasana ketika sahur, apatah lagi ketika berbuka puasa. aku cuma begitu berharap agar tekak aku ni cepat cepatlah baik. aku tak sanggup menahan keperitannya. hampir setiap masa aku minum air masak yang aku bawa dari rumah sewaktu sedang belajar di dalam kelas. habis buncit perut boroi aku ni. dan, hampir banyak kali juga aku sering berulang alik dari kelas ke tandas disebabkan asyik nak buang air kecil je. kejap... ayat aku skema ke sekarang? ah, peduli hape?


pagi tadi, aku bawa bekal ke sekolah. nasi goreng kampung buatan ayah aku yang hebat tu, hoho. ini sudah kali ketiga aku bawa bekal ke sekolah. memang terlalu jarang, atau memang susah nak nampak aku bawa bekal sendiri ke sekolah. selama ni, aku hanya beli bekal kat kawan aku saja. sebungkus, sehingget je. aku tak mampu beli makanan di kantin sebab kedaong, kedekut, mahal tahap dewa, tak berapa nak menarik nafsu makan aku and so so on lah. aku cuma bawak dua hingget, kadangkadang tiga hingget. mana cukup nak beli makanan untuk kenyangkan perut aku?


aku rasa aku dah lari tajuk. ok, kita kejar balik tajuk pada kali ini. pada 2012 ini, 1 Ramadhan jatuh pada tarikh 21 Julai. jadi, berkemungkinanlah kita merdeka raya lagi tahun ni. macam tahun lepas kan? aku berharap sekali Ramadhan tahun ni dapat mentransformasikan aku dari segi perangai aku, penampilan aku, perbuatan aku, dan macam macam lagi. masa Ramadhan ni lah kita kena topup balik pahala, tebus balik dosa pada bulan bulan lepas. kalau nak dikenangkan, memang banyak dosa aku pada Allah. apatah lagi dengan sesama umat. begitu berdosa sekali, rasa macam dosa dosaku itu seluas lautan China Selatan, ataupun mungkin seluas lautan Hindi, atau selat Tebrau? mengarut je aku ni.












petang tadi, aku ternampak kira kira 6 buah kotak kecil berisikan kurma. aku ternampak perkataan 'Yusuf Taiyoob'. wow, dah beli kurma nampak? 'Aku : Banyaknya kurma, yah. Ayah : Biarlah. Ayah nak makan kurma banyak banyak.' ahaha aku tergelak. apa motif ayah beli kurma banyal banyak? takkan hanya sebab suka sahaja kan?


ok tu je, tabarakallah. bye :3

16 July 2012

5 Bulan yang Lama

bermula dengan nama Allah yang Maha Agung...


lamanya aku biarkan blog aku ni. aku dah ketandusan idea untuk menconteng conteng bagai, mencari cari idea yang sudah lesap ke mana, menyusur ruang minda nak mencari ayat ayat yang sarkastik, HAHA. ok, memang agak susah nak menjadi penulis blog yang berwibawa, berilmu tinggi dalam menyusun ayat, and so so on lah. kadangkala, aku terfikir juga... apa yang aku terfikir ya? entah, aku saja je taip soalan tu. hmm...

banyak yang berlaku dalam tempoh lima bulan ni. kalau nak dicerita lah dari A ke Z atau dari angka 0 hingga ke angka infinity, sampai tahun depan atau tahun ke seterusnya, aku tak mampu nak habiskan. mungkin epilognya memakan masa 6 bulan, haha entahlah. pada tarikh 29 Mac 2012, adik lelakiku sudah selamat dilahirkan. wajahnya secomel aku, setembam aku, sekiut miut aku. eh entahlah. tapi tu kenyataan, kawan aku yang cakap. mungkin dia memuji secara gurau agaknya. tak apalah, aku anggap tu kenyataan yang sangat sangat serius dan boleh juga dijadikan fakta. HAHA. ok berbalik semula kepada adik lelaki aku yang secomel aku tu. Muhammad Nashriq Zafran... sedapkan namanya? jangan risau, nama tersebut ada definisnya tersendiri. aku pun lupa maksudnya, mungkin aku akan bagitahu maknanya pada post yang 'akan' datang. harap haraplah kan? 

Nashriq atau Zafran, aku lebih suka memanggil dengan nama Nashriq sebab aku yang namakan dia begitu. tetapi bagi nama Zafran pula, sebaliknya. kawan kepada ibuku yang juga sebaya dengan abangku menamakan adikku dengan nama Zafran. nama dia Zafirah. dia suka nama Zafran. beriya iya dia menyuruh ibuku menamakan adik lelakiku yang secomel aku dengan nama Zafran. pada mulanya, hanya Muhammad Nashriq sahaja. tapi akibat hasrat Kak Zafirah itu, maka terwujudlah nama Muhammad Nashriq Zafran dalam dunia ni. aku mampu terima dengan hati yang agak senget sedikit. dalam kebanyakan sedara maraku, mereka lebih suka dan gemar sangat memanggil adikku dengan nama Zafran. iyalah kan, sedaplah kononnya. sesedap kuih bakar buatan Mak Kiah. tak apalah, biarlah hanya aku seorang saja yang memanggilnya Nashriq. memang agak susah nak menyebut Nashriq tu, tapi dah nak buat apa lagi. aku memang berkenan dengan nama tu. selalunya kadangkadang, aku tersilap sebut. nak tahu apa yang aku sebut? Shrek...




akibat dari nama tu, aku mula terbayang wajah comel adik aku yang sememangnya secomel aku dah menghampiri ke arah wajah Shrek. lagi lagi bila dia mengamuk sebab tak dapat susu Dumex.

13 February 2012

Malaslahhhhh

assalammualaikum dan salam sejahtera...




apa motif gambar ni?


aku sebenarnya memang malas sangat nak update blog nih. dah bersarang lelabah. mana taknya, sibuk dengan sekolah. jangan main-main woh, bila dah naik ke tingkatan lima ni, hari-hariku dipenuhi dengan kerja sekolah yang tiada putusnya lah *ceh ayat bajed lembu


kadang-kadang aku online jugak lah *kadang-kadang ke? haish tipu* tapi aku tak ada nafsu nak update blog. tak ada idea lah nak update. takkan nak update pasal jejiwang punya bisnes? mesti korang muntah hijo nak baca, aku pun sama lah nak update post macam tu HAHA. 


aku setakat bukak fb dengan layan twitter je, blogger haram nak dibukaknya. serabut seh blog aku ni, macam halammm *(haram + halal)* and then, kerja sekolah tak cakap pulak. memang sentiasa menimbun. sah, aku pun dah jenis yang suka tangguh-tangguhkan kerja memang padan dengan muka aku lah. tulah, siapa suruh jadi pemalas? memang budak tak guna lah aku ni *T____T* kalau buat kerja sekolah pun, aku buat separuh jalan. sekerat jalan lagi, aku meniru je ler hasil titik peluh masam kawan sebelah aku kat kelas. kau memang terhebat lah Fatin Syazana *terima kasih bebanyok ye*


nak tahu apa aku buat kat sekolah? aku suka tidur. tapi bukannya tidur masa cikgu tengah mengajo, tu bahaya. kang aku tak paham sepatah haram susah jugak, terpinga-pinga nanti aku. bila ada kesempatan je aku ngorok. contohnya bila time rehat. kau orang ingat aku makan ke time rehat tu? takdenye lah, dah rehat, rehat jelah jawabnya. aku tidur sepuasnya. budak lain sibuk mencekik kat kantin, aku sibuk tidur kat kelas. kadang-kadang ada jugak pengawas halau aku keluar dari kelas time rehat. kalau tak tidur kat kelas, aku pi perpustakaan je. tingkat atas kelas aku je. memang enak bebeno tidur kat perpustakaan, sejuk sekali haha.


pada tarikh 9hb Feb, aku dah ada exam bulanan. lah bersepai hotak aku. menyesal aku study last-last minute, kelam kabut. aku rasa nyesal sesaat. masa ujian Math Mode, peh otak aku beku bak aisberg. boleh pulak aku tak tahu nak guna kalkualtor untuk bab Number Bases. omg omg omg!!! bengong, bahangong, bolon-bolon semua keluar lah. bila masa dah nak habis, aku terpaksa main hentam sajalah jawabnya. menitis hingus aku mengenang moment tuh ...


jadi, janganlah study last-last minute =='











p/s: Valentine boleh sambut ke?

31 January 2012

Malaysia Tak Selamat Lagi

assalammualaikum dan salam sejahtera kawan-kawan...




okeh, sekarang pukul brapa? (sepatutnya time aku tgh taip ni pukul 9.40 malam) ye, waktu ini memang diwajibkan budak sekolah selenger macam aku ni siapkan kerja sekolah atau belajar mengadap buku tebal setebal-tebalnya idok. tapi tak apalah, aku nak buat post barulah. memang semalam nak update, tapi line berokband tenat sangat. bikin aku bengang je. reload punya reload page sampai jemu. tak guna...


berbalik pada tajuk post aku kali ini... baru je tadi aku bukak facebook, tetiba aku ada terbaca satu maklumat yang penting yang telah disharekan oleh kawan aku kat facebook. bila tengok je title 'HARUS BACA', memang patut kena bacalah.
























HARUS BACA !
Ini adalah sangat menakutkan, serupa dengan kes Ms Canny Ong. Pada suatu hari, terdapat seorang wanita yang berhenti di stesen minyak untuk mengisi minyak. Setelah selesai memenuhkan tangki minyak selepas membayar menggunakan kad kredit di pam dan ingin meninggalkan stesen tersebut, atendan di dalam kedai lantas bercakap menerusi speaker dan memberitahu sesuatu yang berlaku dengan kad itu dan meminta wanita itu masuk ke dalam untuk membayar tunai.

Wanita itu keliru kerana dia telah selesai mengisi minyak dan pembayaran menggunakan kad kredit telah diluluskan. Dia menunjukkan isyarat tangan kepada atendan tersebut dan bersiap sedia untuk meninggalkan tetapi atendan tersebut sekali lagi menggesa wanita tersebut masuk ke dalam kaunter kedai untuk membayar tunai. Dengan perasaan sedikit marah, wanita itu terus masuk ke dalam kedai dan mempertikaikan tindakan petugas tersebut dan menuduh dia menipu. Atendan tersebut memberitahu supaya wanita itu bertenang dan mendengar dengan teliti Atendan memberitahu ketika wanita tersebut sedang mengisi minyak, dia telah melihat seorang lelaki telah masuk ke dlm kereta dan bersembunyi dikerusi belakang . Dengan segera beliau telah menghubungi pihak polis. Wanita tersebut terus menjadi takut dan segera melihat pintu keretanya terbuka dan lelaki itu telah menyusup keluar dan meninggalkan kereta itu dengan tergesa-gesa.



Kes baru-baru ini didapati mempunyai kaitan dengan ujian untuk permulaan geng jenayah terbaru dimana memerlukan seseorang untuk membawa balik bahagian badan seorang wanita .. Salah satu cara yang mereka lakukan adalah dengan merangkak perlahan-lahan dan menyusup masuk ke dalam kereta wanita manakala sasaran utamanya adalah stesen minyak atau di kedai runcit pada waktu malam. Kemudian, mereka akan potong kaki / buku lali mangsa menculik mereka dan kemudiannya membunuh dan mencerai-beraikan mereka. Kaedah lain adalah dengan memaksa wanita itu masuk ke dalam kereta kemudian menculik mereka, Sila sebarkan ini kepada wanita lain, orang muda dan tua.

Pertama, wanita seharusnya lebih berhati-hati apabila ingin masuk ke dalam kereta pada waktu malam.
Kedua, Jangan letakkan kereta di tempat sunyi atau terpencil semata-mata ingin mendapatkan tempat letak kereta percuma!
Ketiga, Jika boleh, elakkan memandu seorang diri pada waktu malam! Ini adalah situasi sebenar! Penculikan! Pembunuhan! Putus dan anggota badan dicerai-ceraikan! Ini semua berlaku di Malaysia !

Jadikan amalan :
1. Pastikan kereta berkunci setiap masa walaupun anda meninggalkan kereta sebentar.
2. Periksa sekeliling kereta sebelum masuk ke dalam kereta.
3. Sentiasa peka terhadap sebarang tanda-tanda pelik dari persekitaran anda dan individu lain di dalam sekitar umum, terutama pada waktu malam

Klik Button "Share" jika anda rasa info ini berguna.





aku cuma copy paste dari facebook. bila dah baca semua maklumat ni, peh aku rasa memang tak selamat lagi Malaysia sekarang. dahsyat jika difikirkan betul-betul terutama sekali bagi kaum yang lemah lembut macam aku ni. tak dapat dibayangkan jika tubuh aku ni dipotong-potong, organ aku semua diambil, ya ALLAH, nauzubillah minzalik... agak-agak lah penjenayah ni. organ manusia woi? diaorang tak rasa takut atau ngeri ke potong badan manusia macam diaorang sendiri? tak feel apa-apa ke? seronok sangat ke curi organ orang? memang menakutkan betul. curilah organ kambing ke, lembu ke, khinzir ke... dahsyat + dasat...


manusia zaman sekarang memang tak berhati perut. patutlah sanggup potong organ perut semata-mata nak dapatkan duit. bahangong. aku dah mula takut nak bawak basikal pergi beli topup malam-malam kat kedai belakang. mak aihh... manalah tahu tetiba je ada orang nak culik aku then curik bibir angelina jolie aku ni. minta dijauhkan, fuh fuhhh! 


jadi, para makcik, akak, adik perempuan semua... sama-samalah kita jaga diri kita sendiri. biar hilang kereta sekali pun, jangan hilang body kita ni. memang aku takut sangat-sangat perkara ini terjadi kat orang sekeliling aku yang aku kenal. dunia memang tak selamat sekarang ni. macam manalah aku nak hidup... takut!






p/s: Jangan bawak basikal malam-malam, bawak motor je. Boleh rempit laju-laju nak elak daripada organ kita diambil orang.

26 January 2012

Propaganda si Kyo





run, run, run baby!!! awat lari boncet ni berlari-lari seperti dikejar hantu kak limah balik jedah??? okeh, hari ni aku memang tergesa-gesa gila mcam lelaki boncet ni. spesies dua kali lima lah sebab aku ni boncet jugak HAHA. hm hm hm~


semua kerja sekolah kena siapkan sebelum naik sekolah bila tamatnya cuti raya tahun baru cina. kenyang aku makan limau mandarin satu kotak. dah memang peveret aku katanya. baru tadi aku siapkan kerja Sejarah. cuma salin nota dah siapkan modul je. sambil tu selak-selak sikit nota addmath yang cikgu tuisyen bagi semalam.


bila dah siap semua segala urusan kerja yang berlambak, aku termenung jap sambil korek hidung. aku tengok adik aku tengah syiok bukak facebook. hmm, tak boleh jadi. aku terus rampas. gi mampoih ar dia nak melalak ke melaung. bila dah bukak facebook, aku mula dah bosan. bosan tengok status yang jiwang-jiwang. sak + fakk. then, aku bukak Youtube.


dah shortcut terus je lah, malas aku nak taip-taip panjang ni. okeh, tengah syok aku layan Youtube... aku terpandang satu video yang bertajuk KP | Kotor 2.0. tengok tittle pun dah lain. so, aku bukak sat.


     
                                                                                      

aku tengok mula-mula, dah tertimbul kat kepala otak aku. huh, budak u. start je video tu, aku terdengar suara sengau jahanam mana entah yang sebut perkataan 'Kyooooo~ Propagandaaaaa ahhh~' HAHAHAHA. layan punya layan video ni sambil ketawa terkentut-kentut, tetiba aku tertengok satu makhluk tuhan paling kurus dalam video tu. abang AKU! baru aku perasan tempat dalam video ni kat UiTM Lendu, Alor Gajah kat Melaka. eh jakun sekejap... ahaha.

mari aku bagi diskripsi bagi pembuat video ni



About
Kyopropaganda adalah malaysia youtuber, segala urusan serius dari segi promosi,graphic design,editing,videographer dan art work boleh berurusan di kyopropaganda@gmail.com
Description
Nabil Ifwat (kyo) - available for Graphic Designer/Videographer/Editing
Ameerul Affiq(chulat)-available for Photographer/Videographer/Graphic Designer
Biography
Kyo Propaganda is a Malaysian Youtuber started spread his own weird propaganda through video since 2009. He start this activity with his roomate, name Chulat Skywalker and borrowing his friends DSLR camera to filming funny and parody video for Malaysian's.

His artwork was being accepted by Malaysian viewer and his channel now being spread among malaysian Bloggers.
Awards
2# Xpower Cafe TVC contest
3# Malaysian Most Awesome Youtube Channel
1# KRAFT best music video award
1# KRAFT most Favourited music video award
Personal Information
For more info and business contact us at :

kyopropaganda@gmail.com

www.youtube.com/kyopropaganda
Email
kyopropaganda@gmail.com
Website

p/s: Copy paste from Facebook!


















mereka ni memang best dalam buat video di youtube, cuma adalah sesetengah video tu dikutuk-kutuk lebih oleh para penonton yang lain. tak semua orang sempurna bukan? adat manusia memang macam tu, tak semua kita buat tu baik je kan, ada yang buruk juga. kesilapan masing-masing. jadi, saja je aku nak promote KYO Propaganda ni. aku suka Kyo ataupun Nabil Ifwan ahak-ahak. kiut lah mamat kedah ni ahahaha.
kbai.




p/s : Aku takkan bagitahu mana satu abang aku dalam video tu. HAHA